TE-palvelu uudistus toi mukanaan vastuullisen digisiivouksen – yli 4 000 puhelinta sai uuden elämän
Nyheter
Nyheter
TE-palvelu uudistus toi mukanaan vastuullisen digisiivouksen – yli 4 000 puhelinta sai uuden elämän
KEHA-keskus toteutti vastuullisen mobiililaitteiden kierrätyksen, jonka tulokset olivat vaikuttavat.
Vuoden 2025 alussa voimaan astunut TE-palvelu-uudistus on yksi suurimmista hallinnollisista muutoksista työvoimapalveluiden uudelleen organisoinnissa. Uudistuksen myötä julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyi valtiolta kunnille, mikä tarkoitti mittavia organisaatiomuutoksia ja henkilöstön siirtymisen uusille työnantajille. Uudistus on aina myös konkreettinen mahdollisuus tehdä asioita kestävämmällä tavalla.
Yksi näkyvä esimerkki tästä on mobiililaitteiden poistokokonaisuus, jossa henkilöstön siirtyessä ei vanhoille laitteille ollut tarvetta jäljelle jäävässä organisaatiossa. Kyse ei ollut pelkästään laitteiden fyysisestä poistosta, vaan myös vastuullisesta siirtymästä uuteen.
KEHA-keskus toteutti yhteistyössä 3StepIT:n kanssa laajan laitekierrätyksen vanhojen laitteiden osalta, jotka olivat KEHA-keskuksen omaisuutta.
– Tulokset ovat vaikuttavia: yhteensä 4 096 mobiililaitetta saatiin uudelleenkäyttöön, mikä vastaa 88 prosenttia kaikista käsitellyistä laitteista, iloitsee Kris Papaleonidas, Kokonaisarkkitehtuuri ja turvallisuus yksikön päällikkö.
Arvioiden mukaan kierrätys esti lähes 600 kg sähkö- ja elektroniikkaromun syntymisen ja vähensi yli 200 tonnia CO₂-päästöjä. Taloudellisesti kierrätys säästi noin 70 000 € tietoturvallisen hävityksen kustannuksista.
– Tämä esimerkki osoittaa, että hallinnollinen muutos voi olla myös mahdollisuus tehdä asioita paremmin – kestävämmällä, tehokkaammalla ja vastuullisemmalla tavalla, Papaleonidas lisää.
KEHA-keskuksella todetaan, että teknologian hallinta ja palvelurakenteiden uudistaminen voivat kulkea käsi kädessä, kun tavoitteena on rakentaa tulevaisuuden ratkaisuja – tiedolla, taidolla ja yhteistyöllä.