Uutiset

Uutiset

Uutinen

Miten kotoutuja-asiakkaiden tietoja käsitellään työvoimaviranomaisen ja kotoutumisen asiakastietojärjestelmissä?

05.06.2024

Uusi kotoutumislaki (681/2023) tulee voimaan 1.1.2025 ja vaikuttaa kotoutumista edistävien palveluiden ja viranomaisten vastuiden lisäksi asiakkaan tietojen kirjaamiseen, käsittelyyn ja siirtoon. 

Kotoutumislain mukaisia palveluita saavan henkilöasiakkaan tietojen käsittelyssä käytetään kahta tietojärjestelmää. Työvoimaviranomaisen asiakastietojärjestelmää (A-TMT/URA) käytetään, kun henkilö on työtön työnhakija. 

Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää (Koto-AJ) käytetään, jos maahanmuuttanut henkilöasiakas ei ole työtön työnhakija. Kuitenkin myös työttömänä työnhakijana olevalle kotoutujalle asiakastyössä annettu ohjaus ja neuvontapalvelu voidaan tarvittaessa kirjata kotoutumisen asiakastietojärjestelmään. Poikkeuksena on anonyymi asiointi, jota varten käytetään ALPO-rekisteriä tai vastaavaa.

Kotoutumispalveluiden sisältö

Uudessa kotoutumislaissa säädetään Suomessa asuville maahanmuuttaneille tarjottavista kotoutumispalveluista. Kotoutumislain mukaisesti kunnan on järjestettävä kotoutumisohjelma (KotoL 13 §), jonka tärkeimmät yksilöllisesti tarjottavat kotoutumisen alkuvaiheen palvelut ovat: 

  • osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi,  
  • monialainen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi,  
  • kotoutumissuunnitelma,  
  • monialainen kotoutumissuunnitelma sekä   
  • kotoutumisohjelman aikainen ohjaus ja neuvonta.    

Nämä toimivat asiantuntijoiden työvälineinä palveluohjauksessa, kun asiakas ohjataan muihin kotoutumisohjelman mukaisiin palveluihin. Näitä ovat:    

  • monikielinen yhteiskuntaorientaatio, kotoutumiskoulutus tai muu koulutus ja palvelut, jotka edistävät   
  • suomen ja ruotsin kielen osaamista 
  • luku- ja kirjoitustaitoa 
  • yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia  
  • työllistymistä ja yrittäjyyttä 
  • kielitaidon päättötestaus.  

Kotoutumisohjelma voi lisäksi sisältää   

  • muita kunnan järjestämisvastuulla olevia kotoutuja-asiakkaiden työllisyyttä, yrittäjyyttä, työ- ja toimintakykyä, maahanmuuttajien hyvinvointia ja terveyttä tai kotoutumista edistäviä palveluita  
  • järjestö-, yhdistys- tai yhteisötoimintaan tai   
  • muuhun yhteiskunnan tai kulttuuri- ja vapaa-ajan toimintaan tutustumista ja siihen osallistumista.  

Työvoimaviranomainen on vastuussa maahanmuuttaneen palveluista ja palveluohjauksesta, jos henkilö on työtön työnhakija (KotoL 3 §). Muille maahanmuuttaneille palvelut tarjoaa kunta. Edellä mainitut kunnan tehtävät voidaan järjestää myös työvoimaviranomaisen toimesta. Kotoutumislain mukaisissa monialaisissa palveluissa mukana on myös hyvinvointialueen edustaja.     

Asiakastietojärjestelmät tukevat ohjausta muuttuvissa elämäntilanteissa

Kotoutumissuunnitelman voimassaolon aikana kotoutujan tilanne voi vaihdella; työttömänä työnhakijana oleva kotoutuja voi lopettaa työnhakunsa esimerkiksi työllistyttyään tai jäätyään perhevapaalle. Kun kotoutujan status muuttuu työttömäksi työnhakijaksi tai työnhaku loppuu, on syytä tarkistaa tai päättää kotoutumissuunnitelma. 

Kun työnhaku alkaa tai päättyy, siirretään voimassa olevan kotoutumissuunnitelman seuranta järjestelmästä toiseen henkilöasiakkaan kulloisenkin statuksen mukaisesti.  

Jos kotoutumispalvelut järjestetään niin, että työvoimaviranomainen vastaa kaikkien kotoutuja-asiakkaiden palveluista, on työvoimaviranomaisella samat tiedonsaantioikeudet kuin kunnalla. Tietoja voi käsitellä vain sellainen henkilö, joka suorittaa sitä laissa säädettyä tehtävää, jota varten tiedot on kerätty.   

Asiakastietojärjestelmien välinen asiakastietojen siirto vaatii paitsi juridisen perustan, myös teknisen rajapinnan. Kotoutumisen asiakastietojärjestelmän, Koto-AJ:n, ja A-TMT:n välille rakennetaan rajapinta, joka toteutetaan vaiheittain. Koto-AJ:ssä ja A-TMT:ssä kehittäminen toteutetaan siten, että vuoden 2024 aikana tehdään tarvittava tekninen arkkitehtuurityö. Arkkitehtuurikuvausten valmistuttua aloitetaan vuoden 2025 alussa rajapinnan määrittelyt ja tekniset toteutukset. Täysin toimiva integraatio olisi tavoitteiden mukaisesti valmiina vuoden 2026 loppuun mennessä. 

Koto-AJ ja A-TMT -työryhmä 
Lue lisää Koto-digi -hankkeesta: www.kotoutuminen.fi/koto-digi

(Uutista päivitetty 22.8.2024)