Uutiset

Uutiset

News

Asiantuntijan Työmarkkinatorin 3.0 version käyttöönotto on suoritettu ja palvelut on vakautettu

16.10.2024

​Järjestelmäpäivitykset tehdään normaalisti viikonloppuisin, jolloin niistä aiheutuu vähiten häiriöitä. Työmarkkinatorin lokakuinen käyttöönotto oli kuitenkin yksi valtionhallinnon suurimmista hankkeista vuonna 2024, mikä vaati pidemmän valmistelu- ja tuotantoon vientiajan. Tämän vuoksi päivityksiä tehtiin myös arkipäivisin. Alkuperäisen suunnitelman mukaan käyttökatko oli tarkoitus kestää torstai-illasta 10.10. maanantaiaamuun 14.10.

Asiointipalvelut ja Asiantuntijan Työmarkkinatorin käyttökatko kesti alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen reilun vuorokauden pidempään. Digitaalisten TE-palvelujen ohjausryhmä päätti myöhään sunnuntaina 13.10.2024 antaa käyttöönotolle lisäaikaa yhden työpäivän tiistaiaamuun 15.10.2024 asti. Aikataulun pidentämisen syynä oli asiakastietojen siirtoihin liittyvien tehtävien arvioitua pidempi kesto.

Maanantaina asennustyöt etenivät suunnitellusti, ja digitaalisten TE-palveluiden ohjausryhmä hyväksyi käyttöönoton toteuttamisen maanantaina 14.10. alkuillasta. Käyttöönoton tilannehuoneessa varmistettiin vielä myöhään maanantaina, että käyttöönotto on toteutettavissa aikataulussa. Palveluiden avaaminen käynnistyi tiistaina kello 6:30, ja uudet Asiointipalvelut sekä Asiantuntijan Työmarkkinatori saatiin avattua suunnitellusti klo 8:00. Käyttäjämäärät kasvoivat heti merkittävästi.

Valitettavasti yhtäaikainen ja merkittävä käyttäjämääräpiikki vaikutti juuri avatun palvelun kuormituksen sietokykyyn, mikä johti järjestelmän kaatumiseen. Kuormituspiikki havaittiin välittömästi. Kapasiteetin riittämättömyys näkyi palvelun hidastumisena, Asiantuntijan Työmarkkinatorin toimimattomuutena ja hetkellisenä Työmarkkinatori-alustan kaatumisena. Valvonnasta saatujen havaintojen pohjalta pystyimme tunnistamaan selkeät kapasiteettiin liittyvät kasvatustarpeet ja kohteet. Kapasiteetin kasvatukseen liittyvät tehtävät käynnistettiin välittömästi. Korjaustöissä priorisoitiin Asiointipalvelun palauttaminen ensin ja sen jälkeen Asiantuntijan Työmarkkinatorin palauttaminen.

Asiointipalvelun kuormitustilanne kesti kokonaisuudessaan muutaman tunnin, ja Asiointipalvelut saatiin nostettua asiakkaiden käyttöön tiistaiaamupäivän aikana. Asiantuntijan Työmarkkinatorin käyttöä jouduttiin tiistaina rajoittamaan merkittävästi. Asiantuntijan Työmarkkinatorin kapasiteetin nostoon liittyneet ensisijaiset korjaustoimet valmistuivat tiistaina illalla.

Käyttöönotto ja siihen valmistautuminen on ollut lähes 200 asiantuntijan yli vuoden mittainen intensiivinen työponnistus. On selvää, että käyttökatko on aiheuttanut asiakaspalvelutyössä ruuhkan purkua jälkikäteen tehtävien toimenpiteiden ja virheellisesti päättyneiden työnhakujen takia sekä viivästyttänyt asiakkuuksien käynnistämistä. Uudistuneen ja modernin järjestelmän toivomme tuovan asiointiin ja asiakastyöhön merkittävää parannusta.

Kiitämme kärsivällisyydestänne.   

KEHA-keskus
yksikön johtaja Jaakko Westerlund
TE-palvelut ja kotoutuminen