Bedrägeribekämpning vid UF-centret

UF-centrets mål i bedrägeribekämpningen är att förebygga och identifiera både avsiktliga och oavsiktliga missbruk från myndigheter och stödmottagare. Målet är att säkerställa att stöden används korrekt, minska behovet av återkrav samt utveckla personalens kompetens i att identifiera och hantera bedrägerier. UF-centret tar alla misstankar om missbruk på allvar och tillämpar nolltolerans i sin myndighetsverksamhet. Alla misstankar utreds noggrant.

Missbruk av offentliga medel kan ta sig många olika uttryck. Med missbruk avses både oavsiktliga och avsiktliga handlingar som leder till att medel används i strid med deras ursprungliga syfte. Bedrägeri innebär att en person medvetet vilseleder en annan part för att uppnå ekonomisk vinning. Korruption innebär att inflytande missbrukas för egen vinning och kan vara olagligt eller annars oetiskt.

UF-centret övervakar och kontrollerar användningen av stöd för att säkerställa att sökande och mottagare följer de uppställda villkoren. För att upptäcka missbruk används bland annat effektiva datasystem, dokumentgranskningar och verifieringar på plats. Dessutom samarbetar UF-centret nära med andra myndigheter. Personalens kompetens utvecklas regelbundet för att förebygga, identifiera och hantera missbruk effektivt.

Felaktig användning av stöd i strid med villkoren kan leda till rättsliga åtgärder, såsom återkrav eller brottsanmälan. Om stöd har sökts eller använts på felaktiga grunder kan UF-centret avbryta utbetalningen och besluta om återkrav av redan utbetalda stöd. Återkrav kan bli aktuellt till exempel om stödmottagaren har lämnat felaktiga uppgifter, underlåtit att meddela väsentliga omständigheter eller använt stödet för ett annat ändamål än det avsedda. Misstanke om missbruk eller bedrägeri kan leda till brottsanmälan samt straffrättsliga åtgärder och påföljder.

Läs mer

Mer information