Uutiset
Uutiset
Uutiset
Työnhaun tiedot kulkevat jatkossa suoraan Kelan ja työvoimaviranomaisen välillä
KEHA-keskus ja Kela ovat ottaneet yhteistyössä käyttöön uuden sähköisen tiedonvälityssovelluksen, jonka avulla asiakkaan työnhaun voimassaolotieto saadaan suoraan työvoimaviranomaiselta Kelaan. Uudistus parantaa asiakasprosessien sujuvuutta sekä KEHA-keskuksessa että Kelassa.
Toukokuun lopulla käyttöön otettu tiedonvälityssovellus mahdollistaa asiakkaan työnhaun voimassaolotiedon hakemisen työvoimaviranomaisen järjestelmästä Kelaan. Sovellus liittyy erityisesti toimeentulotuen perusosan alentamiseen, jota voidaan harkita, jos työtön asiakas ei ole ilmoittautunut työnhakijaksi.
Työnhaun voimassaolotiedon saaminen sähköisesti parantaa asiakasprosessien sujuvuutta, erityisesti toimeentulotuen käsittelyssä ja vähentää ruuhkia puhelinpalvelussa, sillä Kela on joutunut tähän asti selvittämään asiakkaidensa työnhaun tilannetta soittamalla työvoimaviranomaisille. Uuden sovelluksen ansiosta tämä manuaalinen työ jää pois, ja tiedot liikkuvat sujuvasti ja tietoturvallisesti viranomaisten välillä. Tämä parantaa yhteisen asiakkaamme palvelua, kun työnhaun voimassaolotiedot ovat reaaliaikaisesti saatavilla.
- Kehitystyön taustalla on pitkäjänteinen yhteistyö Kelan ja KEHA-keskuksen välillä. Tavoitteena on jatkossakin kehittää yhteisiä palveluja entistä sujuvammiksi esimerkiksi työvoimaviranomaisten ja työttömyysetuuden maksajien viestitoiminnallisuuden avulla. Tulevana syksynä käyttööntettavaksi suunnitellun viestitoiminnallisuuden avulla Kela sekä työttömyyskassat voivat välittää työvoimaviranomaiselle vapaamuotoisen viestin kuten lausuntopyynnön tai tiedon valituksen vireilläolosta. Jatkokehityksessä on suunnitelmissa täydentää viestitoiminnallisuutta siten, että myös työvoimaviranomainen voi välittää vapaamuotoisen viestin maksajan suuntaan, kertoo tuoteomistaja Tiina Fager KEHA-keskuksesta.
Lisätietoja
Tiina Fager, tuoteomistaja, KEHA-keskus
tiina.fager@ely-keskus.fi