Rikstäckande kund- och rådgivningstjänster

De nationella kund- och rådgivningstjänsternas funktioner startar den 1 januari 2025 med de nya uppgifterna för UF-centret och efter att AN24-servicereformen träder i kraft.

Förberedelserna kommer att göras under 2024 med utarbetandet av ett övergripande koncept, som inkluderar urval av moderna, flerkanaliga digitala teknologier och planering av själva tjänstens innehåll. I de rådgivningstjänster som byggs är det primära fokus på att uppfylla de minimikrav som ställs i lagstiftningen och att stödja utförandet av nya nyckeltjänster.

Från och med den 1 januari 2025 kommer vi att erbjuda kund- och rådgivningstjänster i slutet av 2024, närmare specificerat och bland annat från följande enheter:

För privatkunder

  • Allmänna råd om sysselsättning och arbetslöshetsförsäkring
  • Råd och vägledning relaterat till internationalitet
  • Råd relaterade till utbetalning av ersättningar och statligt stöd

För företag och arbetsgivare

  • Offentliga företag och arbetsgivartjänster och skyldigheter
  • Etablering av företag
  • Rådgivning till företag i ekonomiska svårigheter
  • Arbetsgivarrådgivning för internationell rekrytering
  • Råd relaterade till utbetalning av ersättningar och statligt stöd

Till myndigheterna

  • Juridiskt stöd från arbetsmarknadsmyndigheter och andra rådgivnings- och stödtjänster, till exempel genom Tuutti-tjänsten
  • Stöd från kommuner och andra integrationsfrämjande aktörer
  • Samarbete som kräver tjänstearbete i frågor om jobbsökning och arbetslöshetsskydd för privatkunder