Rikstäckande kund- och rådgivningstjänster
De nationella kund- och rådgivningstjänsternas funktioner startar den 1 januari 2025 med de nya uppgifterna för UF-centret och efter att AN24-servicereformen träder i kraft.
Förberedelserna kommer att göras under 2024 med utarbetandet av ett övergripande koncept, som inkluderar urval av moderna, flerkanaliga digitala teknologier och planering av själva tjänstens innehåll. I de rådgivningstjänster som byggs är det primära fokus på att uppfylla de minimikrav som ställs i lagstiftningen och att stödja utförandet av nya nyckeltjänster.
Från och med den 1 januari 2025 kommer vi att erbjuda kund- och rådgivningstjänster i slutet av 2024, närmare specificerat och bland annat från följande enheter:
För privatkunder
- Allmänna råd om sysselsättning och arbetslöshetsförsäkring
- Råd och vägledning relaterat till internationalitet
- Råd relaterade till utbetalning av ersättningar och statligt stöd
För företag och arbetsgivare
- Offentliga företag och arbetsgivartjänster och skyldigheter
- Etablering av företag
- Rådgivning till företag i ekonomiska svårigheter
- Arbetsgivarrådgivning för internationell rekrytering
- Råd relaterade till utbetalning av ersättningar och statligt stöd
Till myndigheterna
- Juridiskt stöd från arbetsmarknadsmyndigheter och andra rådgivnings- och stödtjänster, till exempel genom Tuutti-tjänsten
- Stöd från kommuner och andra integrationsfrämjande aktörer
- Samarbete som kräver tjänstearbete i frågor om jobbsökning och arbetslöshetsskydd för privatkunder