Begäran om omprövning och ändringssökande
De som är missnöjda med UF-centrets beslut kan söka omprövning eller ändring i beslutet hos förvaltningsdomstolen. I beslutet medföljer anvisningar om hur man begär omprövning och ändringssökande.
Mer information
- Förvaltningslag 434/2003 (finlex.fi)
- Lag om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet 13/2003 (finlex.fi)
- Lag om rättegångsbiträden med tillstånd 715/2011 (finlex.fi)
Anvisning om hur man begär omprövning i fråga om avgifter
En betalningsskyldig som anser att det har skett ett fel i samband med påförandet av en avgift kan begära omprövning av den NTM-central som påfört avgiften.
Begäran om omprövning ska inlämnas till NTM-centralen inom sex (6) månader från det att avgiften påfördes. Tidsfristen börjar löpa från det datum fakturan över tillsynsprestationen utfärdades.
Omprövningsbegärans innehåll
Dessa uppgifter bör ingå i begäran om omprövning:
- namn på och kontaktuppgifter till den som begär omprövning
- vilken faktura av NTM-centralen som omprövningsbegäran gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Fakturan ska bifogas i original eller som kopia, liksom även andra uppgifter som ligger till grund för avgiften.
Inlämnande av omprövningsbegäran
Begäran om omprövning ska lämnas in till NTM-centralens registratorskontor. Omprövningsbegäran kan, på avsändarens egen risk, även skickas in per post, genom bud, som telekopia eller per e-post. Den ska inlämnas i så god tid att den kommit fram senast den sista dagen av tidsfristen, inom myndighetens kontorstid.
Avsändaren ansvarar för att elektroniska meddelanden som skickas till myndigheten kommer fram. Lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet innehåller närmare bestämmelser om inlämnande av omprövningsbegäran.
- Kontaktuppgifter till NTM-centralernas registratorskontor (ntm-centralen.fi)
- Lag om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (finlex.fi)
Sökande av ändring i lönegarantibeslut
Med beslutet om lönegaranti skickas noggranna anvisningar om hur man söker ändring i beslutet.
Arbetstagarens besvär till ärsnämnden för social trygghet
Arbetstagaren kan söka ändring i ett lönegarantibeslut hos ärsnämnden för social trygghet och vidare i besvärsnämndens beslut hos försäkringsdomstolen bland annat då
- en ansökan har ogillats eftersom den inlämnats för sent
- en ansökan har ogillats eftersom arbetsgivaren inte har kunnat konstateras vara insolvent
- en ansökan har ogillats eftersom fordringarna inte grundar sig på arbetsförhållandet
- en ansökan har ogillats på grund av misstanke om missbruk.
Arbetstagarens talan i underrätten
Om en fordran i fråga om vilken det ansökts om betalning enligt lönegarantin har ogillats på grund av att arbetsgivaren har gjort fordran stridig ska arbetstagaren för att bevara sin rätt till betalning enligt lönegarantin väcka talan mot arbetsgivaren vid tingsrätten.
Om en fordran har ogillats på grund av att lönegarantimyndigheten inte har kunnat utreda dess grund och belopp och arbetsgivaren inte har bestridit fordran, ska arbetstagaren väcka talan mot staten vid tingsrätten.
Om arbetsgivaren är försatt i konkurs kan talan inte väckas, utan arbetstagaren måste bevaka sin fordran i konkursen.
Efter rättegången ska arbetstagaren göra en ny ansökan om lönegaranti inom tre månader efter att domen vunnit laga kraft.
Arbetsgivarens återvinningstalan
En arbetsgivare som enligt lönegarantibeslutet är betalningsskyldig kan besvära sig mot sin betalningsskyldighet genom att väcka återvinningstalan mot staten.
Om arbetsgivaren är försatt i konkurs kan tvister som gäller betalningsskyldigheten avgöras vid konkursförfarandet.