Avsikten med lönegarantin är att trygga arbetstagarnas löner och andra fordringar som grundar sig på arbetsförhållandet när arbetsgivaren inte kan betala dem på grund av insolvens. Arbetsgivaren kan vara betalningsoförmögen till exempel på grund av konkurs.
Lönegaranti kan ansökas om av arbetstagaren själv eller ge fackföreningen fullmakt att göra ansökan om lönegaranti. Med UF-centrets samtycke kan även konkursboet ansöka om arbetstagarnas lönefordringar. Då är det frågan om ett påskyndat specialförfarande, och om dess förutsättningar bestämmer UF-centret och konkursboets boförvaltare. Alla lönegarantiansökningar behandlas vid UF-centret.
Som lönegaranti kan betalas fordringar som grundar sig på arbetstagares arbetsförhållande som arbetsgivaren skulle vara skyldig att betala till sin arbetstagare enligt arbetsavtal, kollektivavtal eller lag. Lagen om lönegaranti kan dock begränsa beloppet av de fordringar som betalas.
När lönegaranti har betalats till arbetstagaren, återkrävs den betalda lönegarantin jämte ränta till staten av arbetsgivaren eller dennes konkursbo.
Lönegarantiärenden överförs till KEHA-centret från och med 1.1.2025
Detta innebär att lönegarantiärenden överförs som en riksomfattande uppgift till UF-centret. Tidigare har dessa uppgifter skötts av NTM-centralen i Nyland sedan 2016. I och med förändringen fortsätter UF-centret behandlingen av lönegarantiansökningar och ärenden som gäller återkrav av lönegaranti.
Läs pressmeddelandet
OBS. De nya webbsidorna öppnas officiellt 1.1.2025. Tills dess hittas lönegaranti-ärendena på NTM-centralens webbsidor.
Kontakta oss
Telefonservice
0295 020 020 vardagar kl. 12 - 15
E-post
lonegaranti.nyland@ntm-centralen.fi
Säker post (tjänsten kräver registrering)
Postadress
UF-centret / Lönegaranti
PB 54, 00521 Helsingfors