Ofta ställda frågor i rådgivningstjänsten Företagarens ekonomihjälp
Vi erbjuder hjälp och råd för företagare med ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter. Även en närstående eller annan person till företagaren får ringa. Observera dock att vi behöver företagets uppgifter för att kunna hjälpa på bästa sätt.
Företagarna får kontakt med utbildade och erfarna experter som är insatta i frågor om ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter. Samtalen med experterna är definitivt konfidentiella.
Vi rekommenderar att du tar fram ekonomiska uppgifter och handlingar som gäller ditt företag såsom till exempel senaste bokslut, senaste kontoutdrag och räkningar. På så sätt kan vi kartlägga situationen och hjälpa dig på bästa sätt. Du kan även förbereda dig genom att skriva upp frågor som du vill ställa experten.
Ja, du betalar endast samtalsavgiften (lsa/msa). Samtalsavgiften bestäms enligt ditt abonnemangsavtal, även för kötiden (mobilsamtalsavgift/ lokalnätsavgift). Om ditt abonnemang har ett samtalspaket lönar det sig för dig att kontrollera med din operatör om nummer som börjar på 0295 ingår i paketet. Telefonoperatörens debitering börjar löpa då linjen öppnas.
Kontakta oss och vi ger råd och hänvisar vidare. Vi rekommenderar att du även kontaktar hyresvärden och förhandlar om betalningsarrangemang.
Kontakta Företagarens ekonomihjälp så fort som möjligt så ser vi över din situation och kartlägger läget.
FöPL-försäkringen är obligatorisk för företagare; en lagstadgad försäkring bland annat i fall av sjukdom, föräldraledighet och pensionering. Kontakta Företagarens ekonomihjälp så ser vi över din situation och olika alternativa lösningar.
Det finns många alternativ beroende på företag och dess situation. Kontakta Företagarens ekonomihjälp så kartlägger vi situationen.
Rättshjälpsbyråernas ekonomi- och skuldrådgivning svarar för skuldsaneringsarrangemang. Kontakta oss så berättar vi om ditt företag har förutsättningar för skuldsanering, och vi hänvisar dig vidare.
Vi svarar inte på samtal och övriga kontakter utanför kontorstid (må–fr kl. 9–15). Du kan lämna en kontaktbegäran på vår webbsida när som helst och våra experter tar kontakt med dig.
Javisst, vi hjälper dig på svenska torsdagar kl. 9–15 0295 024 881 (lna/msa) och på engelska må–fr kl. 9–15 0295 024 880 (lna/msa).