Ibruktagandet av Koto-digi-projektet
Kundinformationssystemet för integration används i kommunernas integrationstjänster. De primära användarna av systemet är anställda vid kommunala integrationstjänster. Systemet används på nätet med ansökta personliga behörigheter. I enlighet med den nya integrationslagen ska också välfärdsområdena använda informationen i systemet för att utföra uppgifter enligt integrationslagen.
Information från systemet kan användas för att utveckla kommunernas, välfärdsområdenas och NTM-centralernas tjänster för integratörer.
Kundinformationssystemet för integration kan införas i kommuner från och med den 1 januari 2025. Skyldigheten att använda systemet träder i kraft från och med den 1 januari 2027.
Hur borde kommunen förutse implementeringen av Kundinformationssystemet för integration?
Kommunernas integrationstjänster använder för närvarande en mängd olika Kundinformationssystemet för integration för integration är avsett att ersätta befintliga system för kommuner med en gemensam, rikstäckande informationssystemlösning.
UF-centret ansvarar för utveckling och underhåll av systemet. Användningen av Kundinformationssystemet för integration kommer att vara gratis för kommunerna.
Det är nyttigt att förutse kostnaderna för att föra över data från Kundinformationssystemet för integration som nu används till Koto-digi-systemet. Det kan till exempel handla om att överföra data från databasen till önskat format och granska kompatibiliteten mellan datafälten. Staten ansvarar delvis för kostnaderna för att föra in data i Kundinformationssystemet för integration i samband med införandet av uppgifterna.
Behörigheter till Kundinformationssystemet för integration från och med den 1 januari 2025 kommer att innehas av anställda vid kommunala integrationstjänster. Rapporterings och uppföljningsinformation produceras för kommuner, välfärdsområden, NTM-centraler, UF-centret och andra offentliga förvaltningar för att stödja kunskapsbaserad ledning.