UKK Usein kysytyt palkkaturvasta

Tälle sivulle olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä palkkaturvasta. Vastaukset on jaoteltu eri aiheiden mukaan. A) Hakemiseen liittyvät B) Hakemuksen käsittelyyn liittyvät C) Päätökseen liittyvät D) Työnantajalle E) Työnantajan konkurssipesälle F) Ammattiliitolle.

Kysymys: Työnantajani on luvannut maksaa minulle rästissä olevat palkkasaatavat mutta ei ole pyynnöistä huolimatta niitä maksanut. Miten toimin?
Vastaus: Palkkaturvaa tulee hakea kolmen kuukauden sisällä saatavan alkuperäisestä eräpäivästä. Jos et tiedä, milloin työnantajasi pystyy suorittamaan palkkasaatavat, kannattaa sinun jättää palkkaturvahakemus, jotta määräaika ei ehdi umpeutua. Mikäli työnantaja maksaisi myöhemmin saatavat sinulle, voi palkkaturvahakemuksen peruuttaa missä tahansa hakemisprosessin vaiheessa. Ilmoita aina työnantajan maksamista suorituksista palkkaturvaviranomaiselle, jos kyse on niistä saatavista, joita olet hakenut palkkaturvana.

K: Mitä saatavia voin hakea palkkaturvana?
V: Voit hakea kaikkia työsuhteesta johtuvia saatavia, joita ovat tyypillisesti esimerkiksi palkka ja erilaiset palkan lisät, ylityökorvaukset, lomakorvaukset ja lomarahat. Myös tavanomaiset ja kohtuulliset, työn suorittamisesta aiheutuneet matka- tai muut kustannukset voivat tulla maksettavaksi palkkaturvana. Palkkaturvahakemuksessa on myös erillinen kohta, missä voit valita vaaditko hakemillesi saataville korkoa. Huomioithan, että saatavia tulee hakea 3 kuukauden kuluessa niiden erääntymisestä (katso seuraava kysymys).

K: Missä ajassa hakemus on jätettävä ja mistä määräaika lasketaan?
V: Saatavia tulee hakea kolmen kuukauden kuluessa niiden erääntymisestä. Tämä lakiin perustuva määräaika on ehdoton. Saatavan erääntymisellä tarkoitetaan sitä päivää, jolloin saatava olisi lain tai sopimuksen perusteella pitänyt maksaa, eli tavallisimmin työnantajan normaalia palkanmaksupäivää. Työsuhteen päättyessä kaikki vielä erääntymättömät saatavat erääntyvät maksettavaksi yleensä työsuhteen päättymispäivänä. Jos työnantaja on asetettu konkurssiin, erääntyvät kaikki siihen mennessä kertyneet saatavat (myös lomakorvaukset) maksettavaksi konkurssiin asettamispäivänä. Erääntyminen on aina saatavakohtaista, joten myös sitä, onko saatavaa haettu määräajassa, tarkastellaan saatavakohtaisesti.

K: Mistä saan apua saatavien laskemiseen?
V: Jos et saa tarvittavia laskelmia työnantajaltasi tai palkanlaskijalta tai epäilet niiden paikkansapitävyyttä, voit kääntyä ammattiliittosi tai oikeusaputoimiston puoleen. KEHA-keskus ei voi laskea saatavia puolestasi, koska se on asiassa päätöksen tekevä viranomainen.

K: Miten saatavat merkitään hakemukselle?
V: Ilmoita hakemuksella, mitä saatavia haet eriteltynä lajeittain (esim. palkka, iltalisä, lomakorvaus), miltä ajalta saatavat ovat kertyneet, ja milloin ne ovat erääntyneet maksettaviksi. Erittele saatavat palkanmaksukausittain. Lomakorvaukset tulee eritellä lomanmääräytymisvuosittain (1.4.–31.3.), lomapalkan ja siitä maksettavan lomarahan osalta kertymisajankohdaksi merkitään loman pitämisen ajankohta. Myös saatavien laskentaperuste (esim. tuntien määrä ja tuntipalkka tai lomapäivien lukumäärä) on hyvä ilmoittaa hakemuksella.

K: Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan?
V: Toimittamiesi liitteiden ensisijainen tarkoitus on todistaa, että sinulle on maksamatta saatavat, joita palkkaturvana haet. Haettujen saatavien määrä ja peruste pyritään varmistamaan asiakirjoista, kuten palkkalaskelmista, työvuorolistoista, matkalaskuista, työsopimuksesta sekä työsuhteen päättymistilanteessa irtisanomisilmoituksesta ja työtodistuksesta. Mikäli sinulla ei ole asiakirjoja, voit esimerkiksi hakemuksen lisätietokohdassa kertoa vapaamuotoisesti vastaavia tietoja. Palkkaturvaviranomainen voi tarvittaessa pyytää sinulta myös muita asiakirjoja, mikäli ne ovat tarpeen palkkaturva-asian selvittämiseksi.

K: En ole saanut työsuhteeseen liittyviä asiakirjoja työnantajalta. Miten toimin?
V: Mainitse hakemuksessasi, että työnantaja ei ole toimittanut asiakirjoja. Lähetämme hakemuksestasi lausuntopyynnön työnantajalle, jolloin meillä on mahdollisuus saada työsuhdettasi koskevia tietoja työnantajan lausunnossa. Voit pyytää apua myös työsuojeluviranomaiselta palkkalaskelmien ja muiden työsuhteesta johtuvien asiakirjojen saamiseen työnantajalta.  Lisätietoja löydät työsuojeluhallinnon verkkopalvelusta. Jos saat hakemuksen käsittelyn aikana työnantajalta työsuhteeseen liittyviä asiakirjoja, voit toimittaa ne palkkaturvaviranomaiselle jälkikäteen.
•    Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu (työsuojelu.fi)
 
K: Olen maksanut työnantajan kuluja omakustanteisesti omalla pankkikortillani. Voinko hakea niitä palkkaturvana?
V: Voit merkitä kyseiset saatavat palkkaturvahakemukseesi. Toimita hakemuksesi liitteenä tositteet kustannuksista. Palkkaturvana voidaan maksaa työn suorittamisesta aiheutuneita matka- tai muita kustannuksia, joiden maksamisesta työnantaja on vastuussa, jos ne ovat luonteeltaan tavanomaisia ja määrältään kohtuullisia. KEHA-keskus tutkii tällaiset tilanteet aina tapauskohtaisesti palkkaturvahakemuksen perusteella.

K: Voinko lähettää hakemuksen sähköpostilla?
V: Henkilötunnusta ja palkkatietoja tai muuta salassa pidettävää aineistoa ei suositella lähetettäväksi suojaamattomalla sähköpostilla. Voit kuitenkin lähettää hakemuksesi turvapostilla valitsemalla viestin vastaanottajaksi Uudenmaan ELY-keskus / Palkkaturva tai tilaamalla suojatun sähköpostiyhteyden osoitteesta palkkaturva.uusimaa@ely-keskus.fi.  
•    Turvaviestipalvelu

K: Jos työnantaja jättää maksamatta lisää esim. palkkoja, teenkö uuden hakemuksen, vai voinko lisätä ne täydennyksenä alkuperäiseen hakemukseeni?
V: Alkuperäiseen hakemukseen ei voi lisätä uusia saatavia, vaan niistä on tehtävä aina uusi palkkaturvahakemus. Esimerkiksi jos alkuperäisellä hakemuksella on haettu vain elokuun palkkaa, tulee syyskuun palkkasaatavaa hakea uudella hakemuksella sen eräännyttyä maksettavaksi. Mikäli puolestaan olet merkinnyt haetun saatavan summan liian pieneksi tai suureksi, voit täsmentää uuden summan alkuperäiseen hakemukseen, koska kyse on samasta saatavalajista ja kertymisajasta. Jos hait alun perin vaikkapa tuntipalkkoja elokuulta 168 työtunnilta ja hakemuksesta unohtui elokuun viimeiset 8 työtuntia, voit lisätä ne jälkikäteen samaan hakemukseen. Jos taas unohdit kokonaan hakea esimerkiksi elokuun iltalisiä tai kilometrikorvauksia, joudut jättämään niistä uuden hakemuksen.

K: Työnantajani on asetettu konkurssiin, miten toimin?
V: Konkurssipesän pesänhoitaja voi hakea palkkaturvaa työntekijöiden puolesta niin kutsutussa nopeutetussa palkkaturvamenettelyssä. Nopeutetussa menettelyssä KEHA-keskus maksaa palkkaturvan konkurssipesälle, joka toimii palkanmaksajana työntekijöille. Saatavat pyritään maksamaan työntekijöille työsuhteiden päättyessä eli kahden viikon kuluessa konkurssin alkamisesta.

Jos konkurssipesä ei tee hakemusta tai KEHA-keskus katsoo, ettei nopeutetulle menettelylle ole edellytyksiä, jätä oma hakemus saatavistasi. Saadaksesi tiedon siitä, tuleeko konkurssipesä hakemaan saataviasi nopeutetussa palkkaturvamenettelyssä, ole yhteydessä konkurssipesän pesänhoitajaan.  

Mikäli sinulla on jo oma hakemus vireillä, sinun ei tarvitse ilmoittaa konkurssin alkamisesta palkkaturvaviranomaiselle. Laitamme hakemuksesi tiedoksi ja pyydämme siitä lausuntoa konkurssipesänhoitajalta. Mikäli konkurssipesä hakee puolestasi nopeutetussa palkkaturvamenettelyssä jo hakemasi saatavat, voit peruuttaa oman hakemuksesi sen jälkeen, kun olet saanut maksun tilillesi. Peruutuksen voit tehdä helpoiten sähköisen asiointipalvelun kautta kohdasta tai vaihtoehtoisesti sähköpostitse vapaamuotoisella ilmoituksella.

K: Työnantajani ilmoitti, että yritys, jossa työskentelen, on menossa konkurssiin. Voinko tarkistaa jostain, onko yritystä haettu konkurssiin tai onko se konkurssissa?
V: Maksukyvyttömyysrekisteristä voit tarkistaa maksutta, onko yritystä haettu konkurssiin, onko se konkurssissa ja jos on, kuka toimii pesänhoitajan konkurssissa.

Kysymys: Milloin saan päätöksen?
Vastaus: Käsittelyajat vaihtelevat mm. työnantajan tavoitettavuudesta ja asiassa tarvittavien selvitysten laajuudesta riippuen, mutta ovat joka tapauksessa useita kuukausia. Valitettavasti voimme antaa ainoastaan arvion keskimääräisestä käsittelyajasta. Tarkkaa ajankohtaa yksittäisen hakemuksen päätösajankohdasta ei voida antaa, koska esimerkiksi uusia selvitystarpeita voi nousta hakemuskäsittelyn kuluessa. Jos hakemuksesi jättämisestä on jo kulunut keskimääräinen käsittelyaika, voit tiedustella hakemuksesi tilannetta palkkaturvan asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelussa ei tiedetä, milloin saat päätöksen tai miten pitkään hakemuksesi käsittely kestää. Jos hakemuksestasi puuttuu tietoja tai liitteitä, KEHA-keskuksesta ollaan yhteydessä sinuun.  
•    Keskimääräinen käsittelyaika

K: Jätin hakemuksen, miten hakemuksen käsittely jatkuu?
V: Jos hakemustasi tarvitsee täydentää, lähetämme ennen kuulemisvaihetta sinulle täydennyspyynnön. Asian käsittelyn jouduttamiseksi, vastaa täydennyspyyntöön annetussa määräajassa.
Kirjaamisen ja mahdollisen täydentämisen jälkeen hakemuksestasi pyydetään lausuntoa työnantajalta. Jos yritys on konkurssissa, lausuntopyyntö toimitetaan konkurssipesälle. Jos työnantaja kiistää hakemiasi saatavia, sinulle varataan mahdollisuus antaa oma lausuntosi asiassa.
Ennen asian ratkaisua pyydämme päätöksen tekemiseksi tarvittavat lisäselvitykset eri tahoilta. Tässä vaiheessa sinulta voidaan vielä pyytää lisäselvitystä hakemistasi saatavista.

K: En ehdi toimittamaan vastausta annetussa määräajassa tai määräaika ehti umpeutua, mitä teen?
V: Voit pyytää lisäaikaa olemalla yhteydessä palkkaturvan asiakaspalveluun.  

K: Tarvitseeko minun vielä toimittaa jotakin?
V: Mikäli hakemuksessasi on puutteita, lähetämme sinulle täydennyspyynnön. Tärkeintä on, että olet merkinnyt hakemukseesi mitä saatavia haet (esim. palkka, lomakorvaus, ylityökorvaus jne.), saatavien summat, sekä miltä ajalta ne ovat kertyneet. Tällöin saat hakemuksesi kyseisten saatavien osalta vireille. Voit toimittaa esimerkiksi liitteitä ja täydentää muita puuttuvia tietoja myös myöhemmin hakemuksen jättämisen jälkeen. Hakemuksen ratkaisuvaiheessa sinulta saatetaan selvityspyynnöllä tiedustella hakemukseesi liittyviä tarkennuksia.  

K: Olen jättänyt hakemuksen, miten toimitan liitteet?
V: Jos jätit hakemuksen sähköisen asioinnin kautta, liitteet voi toimittaa asiointipalvelussa kirjautumisen jälkeen etusivulla olevan ”LISÄÄ LIITE” -napin kautta. Muulla tavoin jätetyn hakemuksen liitteitä voi postittaa KEHA-keskukseen tai lähettää turvaviestipalvelun kautta valitsemalla vastaanottajaksi Uudenmaan ELY-keskus / palkkaturva (palvelu vaatii rekisteröitymisen). Liitteitä voi toimittaa myös sähköpostilla os. palkkaturva.uusimaa@ely-keskus.fi

K: En ole saanut mitään kuittausta hakemuksestani. Miten voin varmistaa, että hakemukseni on saapunut perille?
V: Jos olet hakenut palkkaturvaa sähköisellä hakemuksella, tarkista asiointipalvelusta hakemuksen tiedoista, että hakemuksen tilana on Lähetetty. Tästä tiedät, että sähköinen hakemuksesi on vastaanotettu. Huomioi, että hakemus on tullut vireille asiointipalvelussa näkyvää vireillepanopäivää seuraavana arkipäivänä, jos hakemusta ei ole lähetetty arkipäivänä klo 16.15 mennessä.
Jos olet lähettänyt hakemuksen sähköpostilla, saat sähköpostikuittauksen hakemuksen onnistuneesta vastaanotosta. Jos olet toimittanut hakemuksesi postitse tai KEHA-keskukseen, voit tiedustella asiaa palkkaturvan sähköpostista tai puhelinpalvelusta.

K: Missä vaiheessa hakemukseni käsittely on?
V: Olemme yhteydessä sinuun, jos tarvitsemme lisäselvitystä tai esim. jos työnantaja kiistää lausunnossaan hakemiasi saatavia.
Jos tarvitset tarkempaa tietoa siitä, missä käsittelyvaiheessa hakemuksesi on, voit tiedustella sitä palkkaturvan asiakaspalvelusta. Päätöksen antamisajankohtaa kannattaa tiedustella vasta, jos hakemuksen jättämisestä on jo kulunut huomattavasti yli arvioidun keskimääräisen käsittelyajan, koska tarkempaa arviota päätöksentekoajankohdasta ei voida antaa kuin vasta käsittelyn loppuvaiheessa.
•    Keskimääräinen käsittelyaika
 
K: Voiko hakemukseni käsittelyä kiirehtiä?
V: Valitettavasti emme voi ottaa yksittäisiä hakemuksia käsittelyyn ns. jonon ohi, vaan hallintolain mukaisesti hakemusasioiden käsittelyn tulee olla tasapuolista. Hakemukset käsitellään pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä. Haastavassa taloudellisessa tilanteessa suosittelemme olemaan yhteydessä KELA:n tai kotipaikkasi toimeentulotukiasioita käsitteleviin tahoihin.  

K: Sain sähköpostiin ilmoituksen aluehallinnon sähköiseen asiointipalveluun saapuneesta täydennyspyynnöstä tai vastaselityspyynnöstä, mutten löydä sitä?
V: Sähköiseen asiointipalveluun kirjautumisen jälkeen valitse palkkaturvahakemuksesi, ja tämän jälkeen näkymään tulee eri välilehtiä, joista valitsemalla esim. ”Täydennykset” pääset katsomaan sinulle lähetetyn täydennyspyynnön. Vastaselityksille ja lisäselvityksille sekä päätöksille tulee myös eri välilehdet, mikäli tällainen on sinulle lähetetty.

K: Sain vastaselityspyynnön työnantajan lausunnosta, mitä se tarkoittaa?
V: Vastaselityspyyntö lähetetään, jos työnantaja on lausunnossaan kiistänyt haettuja saatavia tai lausunnossa on muuten esitetty seikkoja, joilla voi olla merkitystä asian ratkaisun kannalta. Vastaselityksessä sinulla on mahdollisuus kommentoida annettua lausuntoa ja siinä esitettyjä väitteitä. Lue työnantajan lausunto ja vastaselityspyyntö huolellisesti ja toimita vastaselityksesi annetussa määräajassa.

K: Havaitsen työpaikallani ongelmia esimerkiksi työntekijöiden kohtelussa, työturvallisuudessa jne. Mihin otan yhteyttä?
V: Aluehallintoviraston työsuojelu on toimivaltainen viranomainen tutkimaan kyseisiä epäkohtia. Lue lisää asiasta työsuojeluhallinnon verkkopalvelussa. (työsuojelu.fi)
Mikäli epäilet, että asiaan liittyy rikos, ota yhteyttä poliisiin.

K: Olen sopinut Ulosottoviraston kanssa ulosoton vapaakuukaudesta, mutta työnantaja ei pysty/pystynyt maksamaan kyseisen ajanjakson palkkaa. Otetaanko ulosottopidätys myöhemmin samalta ajanjaksolta maksettavasta palkkaturvasta?
V: Palkkaturvaviranomainen tulee noudattaa Ulosottovirastolta saamaansa mahdollista maksukieltoa sellaisenaan. Vapaakuukausiin tai ulosottotilityksiin liittyvissä kysymyksissä pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan Ulosottovirastoon.

Kysymys: Sain rahat tilille, mutta en tiedä mitä minulle on maksettu?
Vastaus: Päätös ja palkkalaskelma toimitetaan sinulle päätöspäivänä aluehallinnon sähköiseen asiointipalveluun, mikäli olet jättänyt hakemuksen sitä kautta. Päätös ja palkkalaskelma lähetetään muussa tapauksessa kirjepostissa, joten saat ne muutaman päivän viiveellä. Päätöksestä näet sinulle maksetut saatavat ja palkkalaskelmalta bruttopalkasta tehdyt vähennykset. Jos et ole saanut asiakirjoja, voit tiedustella niitä myös palkkaturvan sähköpostista tai puhelinpalvelusta.

K: Miksi hakemukseni hylättiin?
V: Lue päätöksen perustelut huolellisesti. Jos sen jälkeen sinulla on vielä kysyttävää, voit olla yhteydessä asian esittelijään (esittelijän yhteystiedot löydät päätöksen allekirjoitussivulta kohdasta Huomautukset).

K: Haluan hakea muutosta päätökseen, miten toimin?
V: Päätöksen liitteenä on ohjeet siitä, miten haet muutosta palkkaturvapäätökseen. Huomioi erityisesti muutoksenhaun määräaika.
 

Kysymys: Saimme postissa lausuntopyynnön hakemuksesta. Tarvitseeko työnantajan antaa lausuntoa ja mikä merkitys sillä on?
Vastaus: Lausunto pyydetään antamaan aina, jotta palkkaturvaviranomainen voi ratkaista palkkaturva-asian asianmukaisesti. Myös lausunto siitä, että työnantaja on tarkistanut haetut saatavat ja että ne ovat perusteiltaan ja määriltään oikeita, on tärkeä asian käsittelyn kannalta. Jos lausumapyyntöön jätetään vastaamatta, työntekijän vaatimat saatavien määrät maksetaan palkkaturvana, mikäli palkkaturvan maksamisen edellytykset täyttyvät ja maksettu määrä peritään työnantajan varoista takaisin valtiolle. Vastaamatta jättäminen tulkitaan siis siten, ettei asiaan liity riitaa, eikä saatavia ole maksettu.
KEHA-keskus ei saa tietoa esim. riitaprosessista. Jos lausunnossa kiistetään haettuja saatavia, tulee kiistäminen perustella ja liittää lausuntoon esimerkiksi palkkalaskelmat ja kuitit saatavien maksusta.

K: Mitä lausunnossa pitää olla?
V: Lausunnossa tulee ottaa kantaa lausuntopyynnössä esitettyihin kysymyksiin. Lausunnosta tulee käydä ilmi yrityksen nimi, hakemuksen diaarinumero sekä lausunnon antajan nimi, asema yhtiössä ja yhteystiedot. Jos lausunnon antajalla ei ole suoraan asemansa perusteella oikeus edustaa yhtiötä, tulee lausuntoon liittää lisäksi valtakirja.

K: Olemme antamassa lausuntoa palkkaturvaturvahakemuksesta, mistä saa neuvoja lausunnon antamista varten?
V: Voit kääntyä oman työnantajaliittosi puoleen. Myös asianajo- ja lakiasiaintoimistot avustavat palkkaturva-asioissa. KEHA-keskus ei voi antaa ohjeita lausunnon tarkemmasta sisällöstä, koska se on asiassa päätöksen tekevä viranomainen.

K: Pystyisimme maksamaan osan palkkaturvahakemuksella haetuista saatavista suoraan työntekijälle, miten toimimme?
V: On suositeltavaa maksaa kaikki mitä pystytte suoraan työntekijälle. Tällöin tulee välittömästi ilmoittaa maksusta myös palkkaturvaviranomaiselle ja kertoa mitä saatavista on maksettu ja milloin sekä toimittaa maksukuitti. Tällöin asia tulee huomioiduksi palkkaturva-asian käsittelyssä.

K: En pysty työnantajana maksamaan palkkaturvapäätöksen velkaa kerralla KEHA-keskukselle. Miten toimin?
V: Voit hakea palkkaturvavelan maksulle lykkäystä KEHA-keskukselta vapaamuotoisella hakemuksella. Maksuhuojennushakemuksessa tulee ilmoittaa perusteet sille, miksi maksuhuojennusta haetaan sekä esittää ehdotus velan maksuaikataulusta. Hakemukseen tulee liittää selvitykset, joista käy ilmi työnantajan velka- ja varallisuustilanne. Ennen maksuhuojennushakemuksen laatimista ole yhteydessä palkkaturvapäätösten esittelijään (esittelijän yhteystiedot löydät päätöksen allekirjoitussivulta kohdasta Huomautukset).

K: Sain tiedon, että ulosottoviranomainen perii palkkaturvaa minulta/yhtiöltäni. Miten menettelen?
V: Palkkaturvapäätös annetaan suoraan päätöksen antamisen jälkeen ulosottoviranomaiselle perittäväksi. Suoritukset tulee ensisijaisesti maksaa ulosottoon. Katso myös edellinen kysymys.

K: Miten tulorekisteri-ilmoitukset hoidetaan palkkaturvana maksettujen saatavien osalta?
V: KEHA-keskus on tehnyt sijaismaksajana ilmoitukset tulorekisteriin palkkaturvana maksetuista saatavista. Työnantajan tulee lisäksi ilmoittaa sijaismaksajan maksamat palkat palkkatietoilmoituksella jokaisesta tulonsaajasta erikseen. Ilmoittamisessa käytetään erityisiä, sijaismaksajatilanteisiin tarkoitettuja tulolajeja. Maksupäivänä käytetään palkkaturvapäätöksen päivämäärää. Jos tarvitset lisätietoja tulorekisteri-ilmoittamisesta, tutustu Verohallinnon ohjeistukseen sijaismaksajan maksamista suorituksista tai ole yhteydessä Verohallinnon Tulorekisteri-yksikköön.
•    Yksityiskohtaiset tulorekisterin ohjeet (vero.fi)

Kysymys: Tuleeko pesänhoitajan antaa lausunto palkkaturva-asiassa, vaikka konkurssipesä ei pysty selvittämään saatavien oikeellisuutta?
Vastaus: KEHA-keskus toivoo, että konkurssipesän pesänhoitaja antaa lausunnon kaikissa palkkaturva-asioissa. Jos lausuntoa on mahdotonta antaa esimerkiksi kirjanpidon puutteitten takia, pyydämme ilmoittamaan myös tästä. Lausuntoa voi täydentää myöhemmin hakemuksen käsittelyn aikana, jos konkurssipesä saa lisäselvitystä asiaan.

K: Konkurssiin mennessä yhtiössä on työntekijöiden saatavia maksamatta, miten toimimme?
V: Konkurssipesän nopeutettu palkkaturvamenettely-sivulla on tarkemmin kuvattu menettelyä ja on saatavilla ohjeet pesänhoitajalle ja palkanlaskijalle. Mikäli olette lähettäneet konkurssin alkuilmoituksen palkkaturvalle, olette saaneet nopeutettua menettelyä hoitavan esittelijän yhteystiedot, johon teidän tulee olla mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteydessä nopeutetun menettelyn mahdollisuuksien arvioimiseksi ja saatavien selvittämiseksi.

K: Työntekijöiden irtisanomisaika on kulunut umpeen, onko palkkasaatavia silti mahdollista hakea nopeutetussa menettelyssä?
V: Konkurssipesän palkkaturvahakemus voidaan ottaa tapauskohtaisesti käsittelyyn myös irtisanomisajan päättymisen jälkeen. Ole yhteydessä asian esittelijään tai palkkaturvan asiakaspalveluun.

K: Joudun tekemään konkurssipesän edustajana tulorekisteri-ilmoituksen ja tarvitsen tähän lisätietoja palkkaturvan osalta. Miten toimin?
V: Kaikki tarvittava tieto ilmoituksen tekemiseen on nähtävissä palkkaturvapäätökseltä. Jos tarvitset lisätietoja tulorekisteri-ilmoittamisesta, tutustu Verohallinnon ohjeistukseen tai ole yhteydessä Verohallinnon Tulorekisteri-yksikköön.
•    Yksityiskohtaiset tulorekisterin ohjeet (vero.fi)

Kysymys: Olen jättänyt ammattiliiton palkkaturvahakemuksen työntekijöiden lukuun. Miten saan lisätietoja asian käsittelytilanteesta?
Vastaus: Voit olla yhteydessä palkkaturvan asiakaspalveluun sähköpostilla, turvapostilla (palvelu edellyttää rekisteröitymistä) tai puhelinpalvelun kautta ja kysyä lisätietoja.

K: Ammattiliiton hakemus on jätetty sähköisen asiointipalvelun kautta. Miten asiaa hoitavaa toimitsijaa voi muuttaa?
V: Hakemuksen jättänyt toimitsija voi sähköisessä asiointipalvelussa valtuuttaa toisen toimitsijan hoitamaan aloittamaansa palkkaturva-asiaa.

K: Ammattiliitto on vastaanottanut palkkaturvapäätöksen. Toimittaako KEHA-keskus päätöksen tiedoksi myös työntekijöille?
V: Kun ammattiliitto on hakijana, toimittaa KEHA-keskus päätöksen vain liitolle sekä työnantajalle tai muulle maksuvelvolliselle. Ammattiliiton vastuulla on toimittaa päätöstä koskevat tiedot työntekijöille.