Kotoutumisen asiakastietojärjestelmä
KEHA-keskus kehittää Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää (Koto-AJ), jota kunnat käyttävät kotoutumislain toimeenpanossa. Asiakastietojärjestelmä tukee kuntien kotoutumisen asiakastyötä, parantaa tiedonvaihtoa kotoutumisen toimijoiden välillä ja tuottaa tietoa kotoutumisen tiedolla johtamista varten kunnallisella, alueellisella ja valtakunnallisella tasolla.
Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää käytetään kuntien kotoutumispalveluissa. Asiakastietojärjestelmä tukee erityisesti muiden kuin työnhakijana olevien maahanmuuttajien tavoittamista ja palveluihin ohjausta.
Kotoutumisen asiakastietojärjestelmän tietorakenne yhteensovitetaan työvoimapalveluiden tietojärjestelmän (Asiantuntijan Työmarkkinatori) kanssa tietojen luovutusten tehostamiseksi ja kotoutumisen tiedolla johtamisen yksinkertaistamiseksi. Lisäksi järjestelmään kehitetään mahdollisuuksia erilaisten tietovarantojen, yhdyspintojen ja laajennusten hyödyntämiseen kuntakentällä.
Kotoutumisen asiakastietojärjestelmän käytöstä säädetään uudessa kotoutumislaissa. Kuntia koskeva käyttövelvoite astuu voimaan siirtymäajan jälkeen 1.1.2027, mutta järjestelmän voi ottaa käyttöön jo ennen sitä. KEHA-keskus vastaa asiakastietojärjestelmän rakentamisesta, ylläpidosta ja näihin liittyvistä kustannuksista. Järjestelmän käyttö on kunnille maksutonta.
Koto-AJ:stä vastaavat järjestelmäkehityshankkeet (Koto-digi-hanke ja Koto-digi2-hanke) toteutetaan osana työ- ja elinkeinoministeriön Pakolaisten kuntiin ohjaamisen ja kotoutumisen tuen toimintaohjelmaa, Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston (AMIF) tuella.
Lue lisää
- Kotoutumisen valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut (kotoutuminen.fi)
- Koto-digin usein kysytyt kysymykset (kotoutuminen.fi)