Vanliga frågor om lönegaranti

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor gällande lönegarantin. Vi har delat upp frågorna enligt ämnesområde.

Fråga: Min arbetsgivare har lovat betala mig mina innestående lönefordringar men har trots min begäran inte betalat dem. Vad ska jag göra?

Svar: Ansökan om lönegaranti ska göras inom tre månader från fordrans ursprungliga förfallodatum. Om du inte vet, när din arbetsgivare kan betala dina lönefordringar, lönar det sig att lämna in en ansökan om lönegaranti, så att tidsfristen inte hinner gå ut. Ifall det skulle hända, att arbetsgivaren senare skulle betala dina fordringar, kan lönegarantiansökan annulleras i vilket skede som helst av ansökningsprocessen. Meddela alltid till lönegarantimyndigheten om de utbetalningar som arbetsgivaren gjort, om det är frågan om de fordringar som du har ansökt om som lönegaranti.

F: Vilka fordringar kan jag ansöka om som lönegaranti?

S: Du kan ansöka om alla fordringar som baserar sig på ett arbetsförhållande, vilka är typiskt till exempel lön och olika lönetillägg, övertidsersättningar, semesterersättningar och semesterpenning. Även sedvanliga och rimliga resekostnader eller övriga kostnader, som orsakats av att arbetet utförts, kan bli betalda genom lönegarantin. I lönegarantiansökan finns också ett ställe där du kan välja om du kräver ränta på dina fordringar. Du beaktar väl att fordringarna ska ansökas om inom tre månader från tidpunkten när fordringarna förfallit till betalning (se följande fråga).

F: Inom vilken tid ska ansökan lämnas in och hur räknas tidsfristen för inlämnandet?

S: Fordringarna ska ansökas om inom tre månader från att fordringarna har förfallit till betalning. Denna lagstadgade tidsfrist är absolut. Med förfall menas den dag då fordran enligt lagen eller avtalet borde ha betalats, dvs. vanligast arbetsgivarens vanliga lönebetalningsdag. När arbetsförhållandet upphör, förfaller alla fordringar som ännu inte har förfallit, till betalning vanligen den dag då arbetsförhållandet upphör. Om arbetsgivaren har försatts i konkurs, förfaller alla fordringar som dittills har tjänats in (även semesterersättningar) till betalning den dag då företaget har försatts i konkurs. Förfall är alltid per fordran, därför även det om fordran har ansökts om inom utsatt tid, betraktas skilt för varje fordran.

F: Var får jag hjälp med att räkna fordringarna?

S: Om du inte får nödvändiga beräkningar av din arbetsgivare eller löneräknare eller misstänker att de inte stämmer, kan du vända dig till din fackförening eller rättshjälpsbyrån. UF-centret kan inte räkna fordringarna för dig, eftersom den är en myndighet som fattar beslut i ärendet.

F: Hur antecknas fordringarna på ansökan?

S: Meddela i ansökan, vilka fordringar du ansöker om, enligt kategori (t.ex. lön, kvällstillägg, semesterersättning), under vilken tid fordringarna har tjänats in, och när de har förfallit till betalning. Specificera fordringarna enligt lönebetalningsperioder. Semesterersättningarna ska specificeras enligt kvalifikationsår (1.4-31.3.), angående semesterlön och semesterpenning som betalas för den, antecknas som intjäningstid den tidpunkt då semestern har hållits. Även beräkningsgrunden för fordringarna (t.ex. antalet timmar och timlön eller antalet semesterdagar) är bra att meddela i ansökan.
​​​​
F: Vilka bilagor behövs det i ansökan?

S: Den primära avsikten med dina bilagor är att intyga att du har innestående fordringar som du ansöker om som lönegaranti. De sökta fordringarnas grund och belopp försöker man försäkra sig om på dokumenten, såsom lönespecifikationer, arbetstidslistor, reseräkningar, arbetsavtal samt när arbetsförhållandet upphör på basis av meddelande om uppsägning och arbetsintyg. Om du inte har dokument kan du till exempel vid punkten för tilläggsuppgifter fritt formulerat berätta motsvarande uppgifter. Lönegarantimyndigheten kan vid behov också be dig om övriga dokument ifall de behövs för att utreda lönegarantiärendet.

F: Jag har inte fått de dokument som gäller arbetsförhållandet av arbetsgivaren. Vad ska jag göra?

S: Berätta i din ansökan att arbetsgivaren inte har tillställt dokumenten. Vi skickar en begäran om utlåtande till arbetsgivaren angående din ansökan, då har vi möjlighet att få uppgifter som gäller ditt arbetsförhållande i arbetsgivarens utlåtande. Du kan också be om hjälp av arbetarskyddsmyndigheten för att få lönespecifikationer och övriga dokument som har med arbetsförhållandet att göra av arbetsgivaren. Ytterligare information hittar du på arbetarskyddsförvaltningens webbtjänst. Om du under behandlingen av ansökan får dokument som har med arbetsförhållandet att göra av arbetsgivaren, kan du tillställa dem till lönegarantimyndigheten i efterskott.
•    Arbetarskyddsförvaltningens webbtjänst (tyosuojelu.fi) )

F: Jag har betalat arbetsgivarens kostnader på egen kostnad med mitt eget bankkort. Kan jag ansöka om dem som lönegaranti?

S: Du kan anteckna de ifrågavarande fordringarna i din lönegarantiansökan. Bifoga verifikaten för kostnaderna till din ansökan. Enligt lönegaranti kan betalas rese- eller övriga kostnader som beror på utförande av arbetet, för betalningen av vilka arbetsgivaren är ansvarig för, om de till sin natur är sedvanliga och till beloppet rimliga. UF-centret undersöker sådana situationer alltid från fall till fall på basis av lönegarantiansökan.

Får jag skicka ansökan per e-post?

S: Personbeteckning och löneuppgifter eller annat sekretessbelagt material rekommenderas inte att skickas per oskyddad e-post. Du kan dock skicka din ansökan per säker post genom att välja som mottagare Uudenmaan ELY-keskus/Palkkaturva eller genom att beställa en skyddad e-postförbindelse under adress lonegaranti.nyland@ely-keskus.fi
•    Säker post

F: Om det kommer till exempel flera löner som arbetsgivaren inte betalar, ska jag göra en ny ansökan eller kan jag tillägga dem som komplettering till min ursprungliga ansökan?

S: Till den ursprungliga ansökan kan man inte lägga till nya fordringar, utan man måste alltid göra en ny lönegarantiansökan. Till exempel om man med den ursprungliga ansökan endast har ansökt om lön för augusti, ska lönefordran för september ansökas om med en ny ansökan när den har förfallit till betalning. Om du då har antecknat den ansökta fordran för liten eller för stor, kan du precisera den med en ny summa i den ursprungliga ansökan, eftersom det är frågan om samma sort av fordran och intjäningstid. Om du ursprungligen har ansökt om t.ex. timlön för augusti för 168 arbetstimmar och i ansökan fattas augusti månads 8 sista arbetstimmar, kan du lägga till de i efterskott i samma ansökan. Men om du glömde helt ansöka om t.ex. kvällstillägg eller kilometerersättningar för augusti, måste du lämna in en ny ansökan gällande dem.

F: Min arbetsgivare har försatts i konkurs, vad ska jag göra?

S: Konkursboets boförvaltare kan ansöka om lönegaranti å arbetstagarnas vägnar genom ett s.k. påskyndat lönegarantiförfarande. I ett påskyndat förfarande betalar UF-centret lönegarantin till konkursboet, som fungerar som lönebetalare till arbetstagarna. Man strävar efter att betala fordringarna till arbetstagarna när arbetsförhållanden upphör dvs. inom två veckor efter att konkursen har börjat.  
​​​​
Om konkursboet inte gör en ansökan eller om UF-centret anser att det inte finns förutsättningar för ett påskyndat förfarande, lämna en egen ansökan om dina fordringar. Var i kontakt med konkursboets boförvaltare för att få information, om konkursboet kommer att ansöka om dina fordringar genom ett påskyndat lönegarantiförfarande.

Om du har redan en egen ansökan anhängig, behöver du inte meddela om inledandet av en konkurs till lönegarantimyndigheten. Vi skickar din ansökan för kännedom och ber om utlåtande gällande den från konkursboets boförvaltare. Om konkursbon genom ett påskyndat lönegarantiförfarande ansöker om fordringar som du redan har ansökt om, kan du annullera din ansökan därefter att du har fått betalningen på ditt konto. Annulleringen gör du smidigast via den elektroniska e-tjänsten eller alternativt via e-post genom ett fritt formulerat meddelande.

F: Min arbetsgivare meddelade att företaget där jag arbetar håller på att gå i konkurs. Kan jag kontrollera någonstans om företaget har begärts i konkurs eller om den redan är i konkurs?

F: På adressen Insolvensrekigstret kan du gratis kontrollera om ett företag har begärts i konkurs. Om företaget har försatts i konkurs ser du också vem som fungerar som boförvaltare.
 

Fråga: När får jag beslutet?
Svar: Behandlingstiderna varierar bl.a. beroende på hur arbetsgivaren är nåbar, och hur omfattande utredningar det behövs i ärendet, men de är i varje fall flera månader. Tyvärr kan vi ge endast uppskattningar av en genomsnittlig behandlingstid. . En exakt tidpunkt för beslutstiden gällande en enskild ansökan kan inte ges eftersom det kan till exempel dyka upp nya utredningsbehov under ansökans behandling. Om den genomsnittliga behandlingstiden redan har gått från lämnandet av din ansökan, kan du fråga lönegarantins kundservice hur situationen ser ut för din ansökan. Vid kundtjänsten vet man inte när du får beslutet eller hur länge det tar att behandla din ansökan. Om det fattas uppgifter eller bilagor i din ansökan, kontaktar UF-centret dig.
•    Den genomsnittliga behandlingstiden

F: Jag lämnade in ansökan, hur fortsätter behandlingen av ansökan?
S: Om din ansökan behöver komplettering, skickar vi dig en kompletteringsbegäran innan förhörsstadiet. För att försnabba behandlingen, svara på begäran om komplettering inom den utsatta tiden.

F: Jag hinner inte tillställa svaret inom den utsatta tiden eller den utsatta tiden hann gå ut, vad ska jag göra?
S: Du kan be om förlängning genom att kontakta lönegarantins kundtjänst.  

F: Behöver jag tillställa något annat ännu?
S: Om det finns brister i din ansökan, skickar vi dig en kompletteringsbegäran. Det viktigaste är att du har antecknat i din ansökan vilka fordringar du ansöker om (t.ex. lön, semesterersättning, övertidsersättning osv.), summorna för fordringarna, samt under vilken tid de har intjänats. Då har du anhängiggjort din ansökan gällande de ifrågavarande fordringarna. Du kan till exempel tillställa bilagor och komplettera övriga bristfälliga uppgifter även efter att din ansökan har blivit anhängig. I det skedet då ansökan kommer att få ett beslut kan man genom en begäran om utredning fråga om preciseringar som gäller din ansökan.

F: Jag lämnade in ansökan, hur tillställer jag bilagorna?
S: Om du lämnade in ansökan genom elektronisk kundtjänst, kan du tillställa bilagorna i kundtjänsten efter att du har loggat in. På första sidan finns en knapp ”BIFOGA EN BILAGA”. Bilagor till ansökan som har lämnats in på ett annat sätt kan skickas per post till UF-centret eller skicka via säker post genom att välja som mottagare UF-centret / Palkkaturva (tjänsten kräver registrering). Bilagor kan tillställas också per e-post under adress lonegaranti.nyland@ntm-centralen.fi

F: Jag har inte fått någon kvittering på att min ansökan mottagits. Hur kan jag försäkra mig om att den kommit fram?
S: Om du har ansökt om lönegaranti genom en elektronisk blankett, kontrollera i e-tjänsten, i ansökningens uppgifter, att det i ansökans tillstånd står Skickat. Då vet du att din elektroniska ansökan har mottagits. Beakta att ansökan har blivit anhängig i e-tjänsten först följande vardag som efterföljer dagen när anhängiggörandet har gjorts, om inte ansökan har skickats en vardag senast 16.15.

Om du har skickat ansökan per e-post, får du en kvittering per e-post om att ansökan har mottagits. Om du har tillställt din ansökan per post eller till ditt sysselsättningsområde eller UF-centret, kan du fråga om saken genom lönegarantins e-post eller telefontjänst.

F: I vilket skede är behandlingen av min ansökan nu?
S: Vi kontaktar dig om vi behöver tilläggsutredning eller t.ex. om arbetsgivaren  i sitt utlåtande bestrider fordringar som du har ansökt om.
Om du behöver noggrannare information om i vilket behandlingsskede din ansökan är, kan du fråga lönegarantins kundtjänst. Om tidpunkten för givande av beslutet lönar det sig att fråga först, om det har gått betydligt längre tid från lämnande av ansökan än den bedömda genomsnittliga behandlingstiden är, eftersom en noggrannare uppskattning om tiden för beslutsfattandet kan ges först i slutet av behandlingen.
•    Den genomsnittliga behandlingstiden

 F: Kan man skynda på behandlingen av min ansökan?  
 S: Tyvärr kan vi inte ta enstaka ansökningar i behandling dvs. förbi kön, utan enligt förvaltningslagen ska behandlingen av ansökningsärenden vara jämlik. Ansökningarna behandlas huvudsakligen i den ordningen de kommit in. I en utmanande ekonomisk situation rekommenderar vi att vara i kontakt med FPA eller parter som på din hemort behandlar utkomststödsärenden.  

F: Jag fick ett meddelande till min e-post om en kompletteringsbegäran eller begäran om genmäle till regionförvaltningens e-tjänst, men jag hittar den inte?
S: Efter att du har loggat in i den elektroniska e-tjänsten välj din lönegarantiansökan och därefter ser du flera mellanblad och när du av dem väljer t.ex. ”Kompletteringar” kan du se begäran om komplettering som skickats till dig. För begäran om genmäle och tilläggsutredningar samt beslut kommer det också skilda mellanblad om en sådan har skickats till dig.  

F: Jag fick en begäran om genmäle angående arbetsgivarens utlåtande, vad betyder det?
S: Begäran om genmäle skickas, om arbetsgivaren i sitt utlåtande har bestridit sökta fordringar eller i utlåtandet annars har företetts saker som kan ha betydelse när beslut fattas i ärendet. I svaret har du möjlighet att kommentera det givna utlåtandet och påståenden i det. Läs noggrant arbetsgivarens utlåtande och begäran och tillställ ditt svar inom den givna tidsfristen.

F: Jag märker problem i bemötandet av anställda på min arbetsplats, i lönebetalningen osv. Vem ska jag kontakta?
S: Regionförvaltningsverkets arbetarskydd är en behörig myndighet att kontrollera ifrågavarande missförhållanden. Läs mera på arbetarskyddsförvaltningens webbtjänst (tyosuojelu.fi)

Om du misstänker att det har skett ett brott i ärendet, kontakta polisen.

F: Jag har kommit överens om med Utsökningsverket om utsökningens frimånad, men arbetsgivaren kan inte/kunde inte betala lön för den ifrågavarande perioden. Gör man utsökningsinnehållningen senare på lönegarantin som betalats för ifrågavarande tidsperiod?
S: Lönegarantimyndigheten ska följa det eventuella betalningsförbudet som den fått av Utsökningsverket som sådant. I frågor som gäller frimånader eller utsökningsredovisningar ber vi dig att kontakta Utsökningsverket direkt.

Fråga: Jag fick pengarna på kontot, men vet inte vad som har betalats åt mig?
Svar: Beslut och lönespecifikation tillställs dig på beslutsdatum i regionförvaltningens e-tjänst om du har lämnat in ansökan via den.  Annars skickas beslut och lönespecifikation per brevpost, så du får dem med ett par dagars dröjsmål. Av beslutet ser du de fordringar som betalats till dig och de avdrag som i lönespecifikationen gjorts av bruttolönen. Om inte du har fått dokumenten, kan du också fråga efter dem genom lönegarantins e-post eller telefontjänst.

F: Varför blev min ansökan avslagen?
S: Läs noggrant motiveringarna till beslutet. Om du ännu därefter har frågor, kan du vara i kontakt med ärendets föredragande (föredragandens kontaktuppgifter hittar du på beslutets underskriftssida, under punkt Kommentarer.

F: Jag vill söka ändring i beslutet, vad ska jag göra?
S: Som bilaga till beslutet finns anvisningar om, hur du söker om ändring i lönegarantibeslutet. Beakta speciellt tidsfristen för ändringssökandet.    

Fråga: Vi fick en begäran om utlåtande angående ansökan per post. Behöver arbetsgivaren ge ett utlåtande och vad har det för betydelse?
Svar: Vi begär alltid om ett utlåtande för att lönegarantimyndigheten ska kunna göra ett sakenligt beslut i ärendet. Även ett utlåtande över att arbetsgivaren har kontrollerat de sökta fordringarna och att de är rätt till grund och belopp, är viktigt med tanke på ärendets behandling. Om man inte svarar på begäran om utlåtande, betalas fordringarnas mängder som arbetstagaren har begärt om som lönegaranti, om villkoren för betalning av lönegarantin uppfylls och den betalda mängden återkrävs från arbetsgivarens medel tillbaka till staten. Om man inte ger ett svar tolkas det så att det inte finns någon tvist i ärendet och att fordringarna inte har betalats.

F: Vad bör utlåtandet innehålla?
S: I utlåtandet ska man ta ställning till de frågor som finns i begäran om utlåtande. Av utlåtandet ska framkomma företagets namn, ansökningens diarienummer samt namnet på den som ger utlåtandet, ställning vid bolaget och kontaktuppgifter. Om den som ger utlåtandet inte direkt på basis av sin ställning har rätt att representera bolaget, ska till utlåtandet dessutom bifogas en fullmakt.

F: Vi håller på att ge ett utlåtande om ansökan om lönegaranti, var får man anvisningar om att ge ett utlåtande?
S: Du kan vända dig till din arbetsgivarorganisation. Även advokatbyråer och juridiska byråer bistår i lönegarantiärenden. UF-centret kan inte ge anvisningar om utlåtandets noggrannare innehåll, eftersom den är en myndighet som fattar beslutet i ärendet.

F: Vi kunde betala en del av de fordringar direkt till arbetstagaren som har ansökts om på lönegarantiansökan, vad ska vi göra?
S: Det är att rekommendera att betala allt vad ni kan direkt till arbetstagaren. Då ska ni omedelbart meddela om betalningen också till lönegarantimyndigheten och berätta vilka av fordringar som har betalats och när samt tillställa ett betalningskvitto. Då blir saken beaktad i behandlingen av lönegarantiärendet.

F: Jag kan inte som arbetsgivare betala lönegarantibeslutets skuld på en gång till UF-centret. Vad ska jag göra?
S: Du kan ansöka om uppskov till betalning av lönegarantiskulden hos UF-centret med en fritt formulerad ansökan. I ansökan om betalningslättnad ska meddelas grunderna för det, varför man ansöker om betalningslättnad samt förete ett förslag till skuldens betalningstidtabell. Till ansökan ska bifogas utredningar, varav framgår arbetsgivarens skuld- och förmögenhetssituation. Innan du utarbetar en ansökan om betalningslättnad, var i kontakt med föredraganden i lönegarantibesluten (föredragandens kontaktuppgifter hittar du i beslutets underteckningssida, under punkt Kommentarer.)

F: Jag fick meddelande att utsökningsmyndigheten driver in lönegaranti av mig/mitt företag. Vad ska jag göra?
S: Lönegarantibeslut kan ges till utsökningsmyndigheten för indrivning direkt efter att beslutet har fattats. Utbetalningarna ska i första hand betalas till utsökningen. Kolla också föregående fråga.

F: Hur sköter man anmälningarna till inkomstregistret angående fordringar som betalats som lönegaranti?
S: UF-centret har som ställföreträdande betalare gjort anmälningarna till inkomstregistret för de fordringar som betalats som lönegaranti. Arbetsgivaren ska dessutom med en anmälan om löneuppgifter meddela för varje inkomsttagare skilt för sig de löner som den ställföreträdande betalaren har betalat. I anmälan används speciella inkomstslag avsedda för situationer med ställföreträdande betalare. Som betalningsdatum används datumet när lönegarantibeslutet har fattats. Om du behöver tilläggsuppgifter om anmälan till inkomstregistret, bekanta dig med sidorna Skatteförvaltningens anvisningar om prestationer som betalas av en ställföreträdande betalare eller kontakta Skatteförvaltningens Inkomstregister-enhet.

•    Inkomstregistrets detaljerade anvisningar (vero.fi)

Fråga: Ska boförvaltaren ge ett utlåtande i ett lönegarantiärende, fastän konkursboet inte kan utreda fordringarnas sanningsenlighet?
Svar: UF-centret önskar att konkursboets boförvaltare ger ett utlåtande i alla lönegarantiärenden. Om det är omöjligt att ge utlåtandet till exempel på grund av brister i bokföringen, ber vi er också att meddela om detta. Utlåtandet kan kompletteras senare under behandlingen av ansökan, om konkursboet får tilläggsutredning i ärendet.

F: I ett företag som gick i konkurs finns arbetstagarnas obetalda fordringar, vad gör vi?
S: På sidan Påskyndat lönegarantiförfarande vid konkurs har noggrannare beskrivits förfarandet och där finns anvisningar till boförvaltaren och löneräknaren. Om ni har skickat inledande anmälan gällande konkurs till lönegarantin, har ni fått kontaktuppgifter till den föredragande som sköter det påskyndade förfarandet, och med denna ska ni vara i kontakt så tidigt som möjligt för att bedöma möjligheterna till det påskyndade förfarandet och för att utreda fordringarna.

F: Arbetstagarnas uppsägningstid har gått ut, är det ändå möjligt att ansöka om lönefordringar genom ett s.k. påskyndat förfarande?
S: Konkursboets lönegarantiansökan kan från fall till fall tas i behandling även efter att uppsägningstiden har upphört. Kontakta föredraganden i ärendet eller lönegarantins kundtjänst.

F: Jag är som representant för konkursboet tvungen att göra anmälan till inkomstregistret och för detta behöver jag tilläggsuppgifter angående lönegarantin. Hur ska jag göra?
S: All nödvändig information för att göra anmälan syns i lönegarantibeslutet. Om du behöver tilläggsuppgifter om hur anmälan till inkomstregistret görs, bekanta dig med Skatteförvaltningens anvisningar eller kontakta Skatteförvaltningens Inkomstregister-enhet.
•    Inkomstregistrets detaljerade anvisningar (vero.fi)

Fråga: Jag har lämnat in fackbörbundets lönegarantiansökan för arbetstagare. Hur får jag tilläggsuppgifter om ärendets behandlingssituation?
Svar: Du kan kontakta lönegarantins kundtjänst per e-post, säker post (tjänsten förutsätter registrering) eller via telefontjänsten och fråga efter tilläggsuppgifter.

F: Fackförbundets ansökan har lämnats in via den elektroniska e-tjänsten. Hur kan man ändra ombudsmannen som sköter ärendet?
S: En ombudsman som har lämnat ansökan kan i den elektroniska e-tjänsten ge fullmakt till ett annat ombud för att fortsätta att sköta det lönegarantiärenden hen började.  

F: Fackförbundet har mottagit ett lönegarantibeslut. Tillställer UF-centret beslutet också för kännedom till arbetstagarna?
S: När fackförbundet är som sökande, tillställer UF-centret beslutet endast till facket samt till arbetsgivaren eller någon annan betalningsskyldig. Fackförbundet bär ansvaret för att information om beslutet ges till arbetstagarna.