Palkkaturvan hakeminen

Palkkaturvaa haetaan virallisella lomakkeella. Voit valita sähköisen tai paperisen hakutavan.

Sähköinen hakemus

Kirjaudu aluehallinnon asiointipalveluun ja täytä hakemus sähköisesti.
Sähköisen asiointipalvelun edut:
•    Hakemus lähtee heti ja saat kuittauksen vastaanotosta.
•    Voit lisätä liitteitä.
•    Saat sähköposti-ilmoituksen mahdollisista selvityspyynnöistä.
•    Voit vastata selvityspyyntöihin suoraan asiointipalvelussa.
•    Hakemuksen voi tarvittaessa perua sähköisesti.
•    Päätös toimitetaan sähköisesti.

Sähköinen asiointipalvelu

Muu kuin sähköinen hakemus

Jos sähköinen asiointi ei ole mahdollista, voit toimittaa hakemuksen:
•    postitse KEHA-keskukseen
•    turvaviestipalvelun kautta (vaatii rekisteröitymisen, vastaanottajaksi: KEHA-keskus palkkaturva)
•    henkilökohtaisesti mihin tahansa KEHA-keskuksen (ELY-keskusten toimipisteet) tai työvoimaviranomaisen toimipisteeseen
•    Ahvenanmaalla toimita hakemus kehittämis- ja hallintokeskukseen
•    ulkomailla voit jättää hakemuksen Suomen edustustoon

Tulostettavat lomakkeet

Tärkeä muistutus hakemuksen jälkeen

Ilmoita viivytyksettä palkkaturvaviranomaiselle, jos

  • työnantaja maksaa sinulle hakemuksessa ilmoitetut saatavat – kokonaan tai osittain,
  • sovit työnantajan kanssa työsuhteeseen liittyvästä riidasta, esimerkiksi palkasta tai työsuhteen päättymisestä.

Sähköisesti jätetyn hakemuksen voi perua asiointipalvelussa. Muutoksista voi ilmoittaa myös esimerkiksi sähköpostitse.​​​​​

UKK - usein kysyttyä palkkaturvasta