Palkkaturvan hakeminen
Palkkaturvaa haetaan virallisella lomakkeella. Voit valita sähköisen tai paperisen hakutavan.
Sähköinen hakemus
Kirjaudu aluehallinnon asiointipalveluun ja täytä hakemus sähköisesti.
Sähköisen asiointipalvelun edut:
• Hakemus lähtee heti ja saat kuittauksen vastaanotosta.
• Voit lisätä liitteitä.
• Saat sähköposti-ilmoituksen mahdollisista selvityspyynnöistä.
• Voit vastata selvityspyyntöihin suoraan asiointipalvelussa.
• Hakemuksen voi tarvittaessa perua sähköisesti.
• Päätös toimitetaan sähköisesti.
Sähköinen asiointipalvelu
Muu kuin sähköinen hakemus
Jos sähköinen asiointi ei ole mahdollista, voit toimittaa hakemuksen:
• postitse KEHA-keskukseen
• turvaviestipalvelun kautta (vaatii rekisteröitymisen, vastaanottajaksi: KEHA-keskus palkkaturva)
• henkilökohtaisesti mihin tahansa KEHA-keskuksen (ELY-keskusten toimipisteet) tai työvoimaviranomaisen toimipisteeseen
• Ahvenanmaalla toimita hakemus kehittämis- ja hallintokeskukseen
• ulkomailla voit jättää hakemuksen Suomen edustustoon
Tulostettavat lomakkeet
- Työntekijän palkkaturvahakemus (pdf)
- Ammattiyhdistyksen palkkaturvahakemus (pdf)
- Ammattiyhdistyksen palkkaturvahakemuksen liite (pdf)
Tärkeä muistutus hakemuksen jälkeen
Ilmoita viivytyksettä palkkaturvaviranomaiselle, jos
- työnantaja maksaa sinulle hakemuksessa ilmoitetut saatavat – kokonaan tai osittain,
- sovit työnantajan kanssa työsuhteeseen liittyvästä riidasta, esimerkiksi palkasta tai työsuhteen päättymisestä.
Sähköisesti jätetyn hakemuksen voi perua asiointipalvelussa. Muutoksista voi ilmoittaa myös esimerkiksi sähköpostitse.
UKK - usein kysyttyä palkkaturvasta