Tiedolla johtaminen

TE- ja KOTO-palveluiden tiedolla johtaminen

TE- ja koto-palveluiden tiedolla johtaminen

 

Digitaalisen raportoinnin kehittäminen ja tiedolla johtamisen tuki

 

Tuotamme asiakkaidemme käyttöön monipuolisia digitaalisia sovelluksia ja työkaluja ja tuemme heitä tiedolla johtamisen kehittämiseen liittyvissä kysymyksissä. Tunnistamme raportoinnin kehittämisessä tarkkaan asiakkaiden tietotarpeet tarjoamme aktiivisesti niihin ratkaisuehdotuksia.

Merkittävä osa KEHA-keskuksen ylläpitämää digitaalista raportointia on tarkoitettu hallinnon sisäiseen käyttöön. Tältä osin KEHA-keskuksen keskeisiä asiakkaita ovat mm. työ- ja elinkeinoministeriö, ELY-keskukset, muut valtion virastot, työllisyysalueet ja kunnat. Sisäisille asiakkaille tarjottavilla työkaluilla tuetaan mm. TE-palvelujärjestelmän ohjausta, työllisyydenhoidon operatiivista ja strategista päätöksentekoa ja alueellista yhteistyötä sekä organisaatioiden omaa johtamista. Sovellusten ja työkalujen kehittämisessä tehdään sisäistä yhteistyötä KEHA-keskuksen omistaman Mylly-tietoalustan kanssa. Mylly toimii raportoinnin ja seurannan mahdollistavana teknisenä alustana.

Sisäisen raportoinnin lisäksi KEHA-keskus ylläpitää yksittäisiä julkiseen käyttöön tarkoitettuja sovelluksia, joilla voidaan seurata mm. kohtaantotilanteen kehitystä.

 

Arviointi, seuranta ja analytiikka

Työvoimapalveluiden arviointi ja seuranta

Tuotamme tietoa työvoimapalveluiden tuloksellisuudesta ja toimivuudesta valtakunnallisesti sekä työvoimapalveluiden järjestämisestä vastaavan kunnan tai työllisyysalueen tarkkuudella. Havainnoimme mahdollisista tuloksellisuuteen tai toimivuuteen kuuluvista muuttujista sekä työvoimapalvelun järjestämisestä vastaavalle kunnalle että työ- ja elinkeinoministeriölle.

Vuosittain julkaistava Asiantuntija-arviomme voi sisältää mm. seuraavia kokonaisuuksia

  • työvoimaviranomaisten toiminnan ja resurssoinnin keskeiset tunnusluvut
  • työvoimapalveluiden toimivuutta, käyttöä, saatavuutta, laatua ja vaikutuksia
  • työnhakija- ja työpaikkamäärien kehitystä ja koostumusta
  • työvoimapalveluiden järjestämiseen ja työvoimaviranomaisten työttömyysturvaan liittyvien lakisääteisten tehtävien toteutumista.

Tuotamme lisäksi

  • Hallituskausittain yhteenvedot työvoimapalvelujärjestelmän toiminnasta.
  • Työ- ja elinkeinoministeriölle erilaisia työvoimapalveluita koskevia tietoa ja kirjallisia asiantuntija-arvioita, jotka julkaistaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Kotoutumisen edistämisen palveluiden arviointi ja seuranta

Tuotamme tietoa kotoutumisen edistämisen palveluiden tuloksellisuudesta ja toimivuudesta valtakunnallisesti sekä työvoimapalveluiden järjestämisestä vastaavan kunnan tai työllisyysalueen tarkkuudella. Havainnoimme mahdollisista tuloksellisuuteen tai toimivuuteen kuuluvista muuttujista sekä työvoimapalvelun järjestämisestä vastaavalle kunnalle että työ- ja elinkeinoministeriölle.

Vuosittain julkaistavan Valtakunnallisen kotoutumisen edistämisen vuosikatsauksemme sisältää mm. seuraavia kokonaisuuksia:

  • Kotoutumisen edistämisen palveluiden toimeenpanon ja resurssoinnin keskeiset tunnusluvut
  • Kotoutumisen edistämisen palveluiden toimivuutta, käyttöä, saatavuutta, laatua ja vaikutuksia
  • Kotoutujien palvelupolkuja ja niiden tuloksellisuutta

Ylläpidämme kotoutumiseen liittyviä tieto- ja tilastopalveluita.

Lue lisää: kotoutuminen.fi

Työvoima- ja osaamistarpeiden ennakointi

KEHA-keskus vastaa työvoima- ja osaamistarpeisiin liittyvien kansallisten ennakointiprosessien koordinoinnista ja ohjeistuksesta. Alueelliset kehitysnäkymät on ELY-keskusten yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys maakuntien ja seutukuntien nykytilasta ja lähiajan näkymistä. Katsaus tehdään kaksi kertaa vuodessa. KEHA-keskus koordinoi ja ohjeistaa ennakointia valtakunnallisesti ja koostaa alueiden näkymykistä yhtenäisen kansallisen kokonaiskuvan.

KEHA-keskus vastaa työ- ja elinkeinoministeriön ja ELY-keskusten käyttämän työvoimabarometri-työkalun ylläpidosta ja teknisestä kehittämisestä. Työvoimabarometrin sisällöllinen kehittämisvastuu on työ- ja elinkeinoministeriöllä.  
Ylläpidämme ja kehitämme Työvoiman tiekartta -hankkeessa rakennettua Työvoiman saatavuus ja kohtaanto-työkalua ja Tilastokeskuksen työnantajahaastatteluihin pohjautuvaa sovellusta.
 

Kansainvälisen rekrytoinnin kysynnän ennakointi

Ylläpidämme ja kehitämme kansainvälisen rekrytoinnin kysyntään ja osaajatarjontaan pureutuvaa kansallista ennakointimallia. Mallin avulla asiakkaamme pystyvät selkeämmin tunnistamaan toimi- ja ammattialat tai jopa yksittäiset yritysasiakkaat, jotka hyötyvät julkisen sektorin tarjoamista kansainvälisen rekrytoinnin palveluista. Kysyntämallin rinnalla analysoimme potentiaalisten kohdemaiden työmarkkinoita ja osaajatarjontaa yhteistyössä Business Finlandin ja muiden kumppanien kanssa. Kysyntämalli tarjoaa lähtökohdan varsinaisten kansainvälisen rekrytoinnin palveluiden vaikutusanalyyseille.